⏳ Limitovaná nabídka: Sleva 25 % na dětské sady s kódem DETSKE25 – zbývají poslední 3 sady!

Co dělat s dětskými výkresy, aby v nich byl pořádek?

Každý dětský výkres je malým zázrakem plným emocí a kreativity. Naučte se, jak je uchovat tak, aby vás i děti potěšily i za desítky let.

Možná vám teď dětské kresby přijdou jako obyčejný nepořádek. Ale co když vám řekneme, že za pár let pro vás (a vaše děti) budou pokladem? Každý obrázek je malou vzpomínkou na dětství. Jednou, až děti vyrostou, se k těmto obrázkům budou chtít vrátit a zavzpomínat.

Většina rodičů uchovává dětské výtvory v šuplících nebo velkých krabicích. Nejčastěji se krabice s obrázky nachází ve skříni, pod postelí nebo na půdě. Často v ní bývají obrázky naházené na sebe, což je činí náchylnými k pomačkání nebo natrhnutí.

Organizace podle věku nebo jiného kritéria bývá obvykle opomíjena. Přitom děti od útlého věku nosí domů výtvory ze školky, školy, družiny či výtvarných kroužků, nemluvě o těch, které malují doma. Zpočátku je pečlivě schováváme, ale po několika letech se krabice hromadí a přichází otázka: Vyhodit? Schovat? Jak se rozhodnout?

Tento způsob skladování přináší i další nevýhodu – není příliš přívětivý pro prohlížení obrázků. Většinou se krabice otevírá jen tehdy, když do ní přidáváme další výtvory. Zajímavé ale je, že jakmile se tato "dětská pokladnice" otevře, děti se k ní okamžitě seběhnou a začnou si obrázky s nadšením prohlížet. Baví je připomínat si, co samy vytvořily.

Jak ale v obrázcích udržet pořádek, uchovat ty nejcennější a přitom nezahltit byt papíry? Nejlepší strategií je rozdělení výtvorů do tří kategorií:

  • Klenoty – obrázky s hlubokou emocí, například první kresby, velmi povedené výtvory, oblíbené motivy nebo dárky pro rodiče. Tyto obrázky doporučujeme uchovávat odděleně v další složce, protože jsou výjimečné a mají vysokou sentimentální hodnotu. Lze je umístit mezi ostatní obrázky, ale vhodnější je pečlivé uschování s cílem zachovat je až do dospělosti dítěte.

  • Památky – výtvory, které stojí za to uchovat, ale není nutné schovávat všechny. Mohou to být obrázky, které zachycují první pokusy o nové techniky, zajímavé barevné kombinace, originální nápady nebo kresby, které vás rozesmály. Doporučujeme projít si tuto kategorii s dítětem – mnohé z obrázků mají příběh, který byste jinak neznali.

  • Ostatní – opakující se kresby a čmáranice, které nemají osobní hodnotu. Často vznikají jen proto, že dítě chce něco nakreslit a ukázat rodičům, bez hlubšího významu. Pokud nemáte dostatek prostoru nebo nejste vášniví sběratelé všeho možného, klidně se jich zbavte.

Je také dobré obrázky opatřit jednoduchým značením podle věku dítěte. Není nutné složitě katalogizovat, stačí na zadní stranu do rohu napsat rok, nebo jednoduše označení jako „školka“, „1. třída“, „2. třída“ atd. Proč? Pomůže vám to sledovat vývoj kreslířských dovedností vašeho dítěte a později se v obrázcích lépe orientovat.

Jakmile máte výtvory roztříděné, zamyslete se, zda vám takové uchování vyhovuje, nebo by si zasloužily ještě lepší způsob prezentace. V rámci našich sad můžeme z vybraných obrázků vytvořit krásnou mozaiku, která se stane chloubou každého pokoje, nebo je uložit do přehledných alb, která umožní snadné prohlížení, sdílení, přenášení a dlouhodobé uchování.